Klima-/Fysikk-kompetanse

Jeg har et debatt-innlegg i ukas Teknisk Ukeblad (nr. 34) som svar på et tåpelig klimaskeptikerinnlegg i forrige uke der forfatteren viser sin manglende kompetanse ikke bare når det gjelder klima, men også grunnleggende fysikk. Jeg deler side med et lengre tilsvar fra en annen klimaskeptiker som selvfølgelig ikke benytter anledningen til å imøtegå sin meningsfelles inkompetanse, men i stedet ser sitt snitt til å ri sin private klimakjepphest på en tilsynelatende mer kompetent måte. Argumentene og tolkningene hans henger ikke på greip, men han har i det minste den grunnleggende fysikken på plass. (Kommer ikke til å bry med meg å svare den karen, det får proffene ta seg av.)

Gjengir innlegget mitt her for dem som måtte være interessert og presiserer at jeg ikke mobber elevene mine på denne måten om de skulle vise så lav kompetanse. (Det skjer jo i praksis ikke.😉 )

I Teknisk Ukeblad nr. 33/2013 har Anders Westlund et debattinnlegg der han advarer mot klimamanipulering uten sikker kunnskap. Siden han kommenterer en artikkel i TU nr. 32 som allerede inneholder sitater fra forskere som uttrykker den samme skepsisen til slike prosjekter får jeg en følelse av at Westlunds egentlige agenda ligger i siste avsnitt der han stiller et kvasi-retorisk spørsmål som, om premissene var korrekte, ville så tvil om selv de enkleste og mest fundamentale kunnskapene vi har om drivhuseffekten.

Westlund etterlyser fra forskere eller TUs lesere «en sikker fysisk forklaring på hvorfor CO2 reflekterer varmestråling fra jorden mer effektivt enn f.eks. nitrogen», og hevder dette er et spørsmål også klimaforskere er usikre på. Siden jeg er en av TUs lesere, og også pedagog, skal jeg gjøre et forsøk på å gi et svar.

Først må jeg påpeke at det i dette aspektet av drivhuseffekten ikke er snakk om å reflektere, men å absorbere stråling. Jeg håper ordbruken er språklig slurv og ikke indikerer ytterlige, grunnleggende misforståelser av drivhuseffekten. Deretter kan jeg fortelle at diatomiske grunnstoffmolekyler som N2 og O2 har kvantefysiske egenskaper som gjør dem nær transparente for all varmestråling, mens et molekyl som CO2 absorberer slik stråling i to frekvensområder som kan betegnes som varmestråling. Siden det ene av disse dekker store deler av strålingstoppen for utstråling fra jordoverflaten fungerer CO2 som en drivhusgass.

De kvantefysiske betraktningene som forklarer fysiske egenskaper til grunnstoffer og molekyler blir det ikke plass til her, men at disse forklaringene finnes er utvilsomt og empirien viser da også at de nevnte gassene har disse egenskapene.

Westlunds påstand om at dette er «et eksempel på ting forskerne ikke er sikre på» er med andre ord svært misvisende og jeg kan ikke annet enn å undre om ikke et tidsskrift som TU burde ha en ordning der trivielle, faglige spørsmål kunne besvares på epost til spørsmålsstilleren i stedet for å stiles til hele TUs leserskare.

Posted on October 17, 2013, in Journalism, Science. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

