Professor Johan From fremstår som kjøtthue

«- Lærerne fremstår som sutrete» skriver Aftenposten i sitat-strekform i overskriften torsdag når diverse blåruss får kommentere lærernes skepsis til regjeringens satsing på heving av lærerkompetanse. Utsagnet tillegges BI-professor Johan From, som også har fått plass i ingressen med utsagnet «- Det er veldig vanskelig å se at dette er problematisk.»

Med visse forbehold, fordi journalister i dag synes å se det som livsnødvendig å lage motsetninger og invitere til mest mulig dramatikk i enhver sak, kan jeg ikke annet enn å si at det er “veldig vanskelig å se” at noen med noenlunde intelligens kan slite med å se utfordringene i dette vedtaket.

En kjapp oppsummering før jeg går videre. Regjeringen ønsker at det skal stilles strengere fagkrav til lærere i grunnskolen. Det er flott! Det finnes selvsagt ulemper, men i sum vil det lede til en utvikling de fleste ønsker seg. Men Regjeringens forslag sier at dette skal gis tilbakevirkende kraft og gjelde også de som har mange års undervisningserfaring, men mangler formell kompetanse. Og her er lærerne skeptiske.

Nå kan man selvfølgelig unnskylde personer som ikke kjenner skolen godt, men From er leder for en skolelederutdanning og burde vite bedre. Det sitter kanskje langt inne for noen som ser «ledelse» som et viktig element i skolen å innrømme at det historisk sett har vært nokså håpløse tilbud om etter- og videreutdanning for lærere. Kursing går ut over arbeidstid og lønn og er ofte av lav kvalitet. Som det heter i én variant av den engelske ramsa om «Those who can, do.».

Those who can, do.
Those who can’t, teach.
Those who can’t teach, teach teachers.

(En nesten like populær variant slutter med like relevante «those who can’t teach, administrate».)

Og litt lenger ned har da også From selv klart å finne noe om gjør dette problematisk, enten fordi han er lynende intelligent, eller fordi det ikke var så vanskelig å se likevel.

«Professor Johan From er derimot ikke overbevist om at kravet om videreutdanning er et godt tiltak. Han sier at etter- og videreutdanning av lærere har forholdsvis liten effekt på elevenes læring.»

Så kanskje det er journalistene som skal ha mest kjeft her? Først får de lærerne til å virke som sutrete, og så får de From til å virke som et kjøtthue. Det kan selvfølgelig være noe sant i en eller begge, men da må vi gå dypere og det gidder vi jo ikke.

Derimot kan jeg ikke motstå fristelsen til å le litt av de andre blårussene som er sitert.

Først Kompetansedirektør i NHO, Are Turmo, som på mange måter kommer best ut av det. Han er riktignok noe naiv når han refererer til sertifiseringskrav i privat sektor uten å problematisere dette og veldig naiv i sin tiltro til videreutdanningskurs for lærere, men han har i det minste med at realkompetanse må vektlegges. Bare et lite hint Turmo, det finnes en rekke sertifiseringskrav i det private næringsliv som er totalt bortkastet fordi realkompetanse vektlegges i for liten grad og fordi de ansatte ikke gidder å protestere til ledere som deg som på ren refleks svarer «[det er] noe man bare må forholde seg til, sånn er det bare.»

Førstelektor Elin Ørjasæter ved Markedshøyskolen i Oslo kommer langt dårligere ut av det:

Jeg har vanskelig for å forstå hva som er problematisk med dette. I alle andre bransjer ville dette vært helt greit. Hvis din arbeidsgiver sier at du må bli bedre i dataanalyse, og sier at får ta 30 studiepoeng gratis i arbeidstiden, ville du vel ikke du protestert på det?

Igjen må kanskje journalisten ta noen av skylda, for her fremstår Ørjasæter som totalt bortblåst. Vi kan jo ta det fra starten.

  • Det er ikke arbeidsgiver som uttaler seg her, derimot er det myndighetene som ønsker å overstyre arbeidsgiver, på godt og vondt.
  • Ingen sier «du må bli bedre i dataanalyse». Myndighetenes krav ligner mye mer «du må ha mer formell kompetanse i IKT». At du kanskje allerede har 15 studiepoeng i diverse datafag og har tilegnet deg spisskompetanse på dataanalyse, samt en rekke andre emner direkte relevante for arbeidshverdagen din, sees på som irrelevant. Og, litt på siden, det bugner heller ikke over av relevante kurs for erfarne lærere.
  • Svært lite kursing og etter-/videreutdanning er gitt lærere gratis i arbeidstiden så langt og det ser ikke ut til at de kommer til å være uten kostnader for lærerne i framtiden heller.
  • Og ikke minst, om jeg følte arbeidsgiver var på jordet i sin vurdering av mitt utdanningsbehov, så er det klart jeg ville protestert.

Men til slutt, når irritasjonen over Froms idioti har lagt seg litt, er det ikke frustrasjonen over tåpelige utsagn fra disse tre synserne jeg kommer til å sitte igjen med, men irritasjonen over at dette er måten en av Norges største avviser bidrar til debatten på. Det bidrar så klart til klikk, det bidrar til å provosere til debatt og aktivitet, men sitter noen igjen med noe positivt? Blir den virkelige diskusjon og debatten beriket, eller blir den skjøvet i bakgrunnen og ignorert til fordel for denne overfladiske formen?

Posted on October 15, 2015, in Uncategorized. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: