Amatørselskapet Norwegian og flypassasjeravgiften

Når alt går bra er Norwegian en flott opplevelse med lave priser. Til Boston, som jeg kommer til å fly fram og tilbake til en del i nærmeste framtid, er de eneste direktforbindelse med Oslo. Lav pris, flotte fly, og en behagelig opplevelse for akkurat meg denne ene gangen. Men når noe går litt på tverke aner tydeligvis ikke Norwegian hva de skal gjøre. Det kan man se i flommen av hårreisende historier på Norwegian’s facebook-side. En kar som har ventet 15 dager på tilbakemelding på klage får til svar at “ting tar tid”, eller for å være presis:

Please be advised that all claims are handled in the order they were received, waiting time varies with the nature of the claim and the case load. You will receive a response as soon as possible. 

Men kanskje det er et skjevt inntrykk? Jeg får jo ikke analysert alle kundeopplevelsene eller sett alle som er fornøyd med kundeservice. Kanskje disse er sjeldne unntak blant svært mange tusen som har fått god hjelp av Norwegian ved problemer? Kanskje det er medias skyld at det kommer så mange flere oppslag om Norwegians kundebehandling og strandede passasjerer og konflikter med ansatte og innleie av fly  og …

Det er helt sant, men jeg kan skrive om min egen opplevelse av Norwegians håndtering av flypassasjeravgiften. Og med mindre de lagde en rekke “Kjære kunde”-eposter bare til meg, skjuler det seg garantert ikke en hærskare av passasjerer der ute som er fornøyde med den håndteringen.

Trinn 1: I mars annonserer Norwegian at har justert prisene for reiser foretatt etter 1. april.

– Billettprisene har blitt justert noe for å ta høyde for at den foreslåtte flypassasjeravgiften innføres, svarer kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Trinn 2: I slutten av april kjøper jeg billett til Boston. Avreise 25. juni så allerede inkludert avgiften kunne man jo naivt regnet med hvis man ikke følger nøye med på budsjettforhandlinger og har fått med seg at Norwegian sier de avventer endelig vedtak og

– Vi legger selvfølgelig ikke på passasjeravgift etter 1. april hvis avgiften ikke blir innført, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen hos Norwegian til Nettavisen.

Trinn 3: Avgiften blir endelig vedtatt etter en runde med EFTAs overvåkingsorgang, men gjeldende fra 25. juni, nesten to måneder etter den opprinnelig vedtatte startdatoen og Norwegian sender ut sutremail til kundene:

Norwegian beklager på det sterkeste denne avgiften som vi er nødt til å kreve inn fra våre passasjerer på vegne av den norske staten. Pengene går rett i den norske statskassen og ikke til Norwegian.

Stakkars, stakkars Norwegian, hvordan kan staten finne på å få gjennomslag for en avgift Norwegian har gamblet på at skulle bli stoppet? Norwegian sier de vil gjøre ting enklest mulig for kundene og belaste samme kredittkort reisen ble betalt med og får kunder og media på nakken både for dobbeltkommunikasjon om prising og avgiften og for å planlegge et antagelig ulovlig ekstratrekk på kundenes kredittkort.

Trinn 4: Jeg har reist på tur for lengst og kunne teoretisk ha slettet epostkontoen min, jeg har i hvert fall ikke noen avtale med Norwegian som tillater dem å sende meg viktig epost til kontoen i all framtid. Men det gjør de likevel. Et pålegg om å gå inn på sidene deres og betale avgiften med kort innen 1. august og mer sutring “Norske myndigheter har med virkning fra 1. juni innført en avgift på 80 kroner for alle som reiser fra en norsk flyplass.

Legg merke til at Norwegian stadig beskriver det som en avgift pålagt den reisende som de krever inn på vegne av staten, mens realiteten er at det er en avgift avkrevd selskapet, som de kan velge å dekke slik de måte ønske.

Hva er forskjellen? Når KIWI reklamerte med momsfritt på frukt og grønt var det et reklamegrep helt uten reell mening. Den reelle prisen inkluderte samme prosentvise andel moms uansett og KIWI la en høy og fiktiv “reell” pris til grunn og endte med omtrent samme priser som andre butikker. Norwegian derimot kunne valgt å øke prisene på framtidige flygninger, men krever inn avgiftene på denne måten som en rent politisk handling.

Trinn 5 og 6: Jeg glemmer selvfølgelig denne eposten, siden jeg antok at Norwegian ville ta til vettet og ikke dumme seg ut på denne måten, men neida. 8. august kommer påminnelse med ny frist, 15. august. Denne gangen hadde jeg faktisk tenkt til å betale, men jeg glemte det igjen og overså også eposten de sendte ut i går.

I dag har de så stengt muligheten for å betale avgiften på nett …

Og i hver epost tar de med “Les vedtaket her” med lenke til skatteetatens rundskriv, som om det er skatteetaten som bestemte at Norwegian ikke skulle ta høyde for at et politisk vedtak faktisk ville bli gjennomført, eller påla dem å bruke ressurser og goodwill på å kreve inn avgiften for allerede betalte billetter.

Jeg hadde lite til overs for Norwegians selskapskultur i utgangspunktet, og dette er dråpen. Jeg bruker heller noen tusen kroner og et par tre timer ekstra per reise enn å fly Norwegian igjen.

Posted on August 16, 2016, in Politics. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a Reply

