Avisfolk! Jobb saktere, rett fortere!

Medieverdenen er i rask endring for tida. Integrasjon med sosiale medier, kommentarfelt, publiseringshastighet og synkende inntekter er alle utfordringer der det ikke finnes noen perfekte løsninger tilgjengelig og der løsningene akkurat nå åpenbart ikke er gode nok. Det kan skrives mye om kildekritikk og hvordan slett journalistikk kan spres fra dårlige kilder til alle verdens medier før noen reagerer, men nå tenkte jeg jeg skulle ta tak i noe som burde være langt enklere, nemlig å skrive riktig og forståelig norsk, eller i hvert fall å rette til riktig og forståelig norsk når noen påpeker feil og mangler.

NRKs twitter-konto for eksempel burde går noe saktere fram. Kan ikke skjønne annet enn at det må være flaut når bildet har en overskrift med banale skrivefeil, eller som her, når Donald Trumps [sic] til evig tid vil “itere grunnlova”:

Men en skrivefeil i en tweet er jo ikke så ille, og det kan av ulike grunner være en helt grei strategi å la slike stå snarere enn å slette og republisere og dermed bryte delingskjeden. Da er det verre med feil i artikler, som denne i Dagbladet:

Forskerne skal også ha plantet flere seismiske skjermer rundt på den ubebodde øya, skriver International Business Times.

Med litt kreativ bakoveroversettelse, eller en sjekk av kilden ser man at det er snakk om “seismic monitors”, altså seismisk overvåkingsutstyr, men denne pinlige oversettelsesfeilen lar altså Dagbladet stå. Kanskje fordi jeg var den eneste som forsøkte å bruke Dagbladets eget “Rapporter feil i artikkelen”-verktøy, eller fordi det verktøyet ikke fungerer? Jeg synes i hvert fall det er litt underlig.

Ennå underligere synes jeg det er at Aftenposten ikke er i stand til å fange opp en melding til dem om at de har følgende ingress i en NTB-sak om bosettinger på Vestbredden:

David Trump har ikke kommentere Israels forsøk på å legalisere ulovlige bosetninger i de palestinske, okkuperte områdene.

David Trump altså, i tillegg til grammatikkfeilen. Og Aftenposten har ikke latt seg affisere av hverken twitter-meldinger, facebook-melding eller epost til nyhetstips-addressen, og noen bedre alternativer finner i hvert fall ikke jeg på aftenposten.no.

Det er fortsatt et stykke igjen før jeg sier opp abonnementet på Aftenposten. Det finnes foreløpig ingen fullgode erstatninger for de gode, gamle avisene, selv om man kun leser dem på nett. Men min framtidige leverandør av nyheter bør være i stand til å unngå disse pinlighetene, eller i det minste være i stand til å rette dem opp i løpet av mindre enn ei uke.

PS! Jeg regner med at Gauderes lov slår til i denne posten, men send meg en melding så retter jeg de uunngåelige feilene på null-komma-svisj.

Posted on February 13, 2017, in Journalism, Writing. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a comment