Mynt og kron

NRK har en ny serie. Om tall! Yay!

Første episode av Siffer gikk nå på søndag, går i reprise i kveld og et par ganger til i løpet av uka og var en herlig rundtur i sannsynlighetsberegningens verden. I den anledning viste programlederen et utrolig triks for å få det samme resultatet i mynt og kron ti ganger på rad. Jeg skal ikke avsløre dette trikset her, men ta opp et annet tema utløst av at programlederen konsekvent sa han fikk kron, når han egentlig fikk mynt.

Pedantisk begrepspirk, sier du kanskje? Det kalte i hvert fall jeg det spøkefullt  i en facebook-status, men ble behørig satt på plass av min mer finansielt kompetente far, som motbeviste standpunktet med en elegant reductio ad absurdum. Definisjonen på mynt og kron er altså kjempeviktig og dermed verdig plass her på Hyperbolsk. (I Hyperbolsk? Hos Hyperbolsk? Hmmm…)

Tenk om amerikansk  høyesterett hadde vært uenige om definisjonen på heads og tails når de slo mynt og kron om hvem som skulle bli president i USA i 2000? Hvilke konsekvenser kunne det fått?

Nå vet jeg riktignok ikke hva som er fram og bak på amerikanske mynter, men på norske mynter er det som følger:

Den siden som har verdien er mynt og den siden som ikke har verdien er da ved eliminasjonsmetoden kron. Min hovedreferanse til dette er norske ordbøker, som bokmålsordboka. “Sånn har jeg aldri gjort det / sett det gjort.” er dermed ikke gyldige motargumenter. Finn en bedre referanse eller innfinn deg med realitetene.

PS. Myntens fram- og bakside, det numismatikerne kaller advers og revers, er ikke definert kongruent med mynt og kron og ser for meg ikke ut til å være ordentlig definert i det hele tatt.

Posted on September 6, 2011, in Philosophy. Bookmark the permalink. Leave a comment.

Leave a comment